A cél terv nélkül csak kívánság
Miért fontos, hogy legyen egy vállalatnak hosszútávú, mindenki számára érthető jövőképe és az összes munkatárs ismerje a célokat? Mert mindannyian a biztonságot keressük. Ha látjuk merre tart a cég ahol dolgozunk, az segíti a lojalitás kialakulását és fenntartását.
Egyszerűnek hangzik, de a gyakorlati kivitelezés mégis gyakran elbukik valamely ponton.
Nézzük meg ezt az elsőre viccesnek tűnő képet, és töprengjünk el egy kicsit rajta. Sok vállalat működését jellemzi, hogy az egyes területek és csapatok saját „silójukból” nézve nem látják, hogy mivel küzdenek más területen dolgozó kollégáik. Előfordulhat, hogy ha látják is, nem gondolkoznak azon, hogy miként segíthetnének egymásnak.
Jellemző továbbá, hogy a különböző területek felülről, a TOP menedzsment részéről „kirótt” céljai nincsenek összehangolva és nem is ismerik egymás célkitűzéseit, nem tudják az összefüggéseket a dolgozók. A jó hír, hogy mindig van lehetőségünk változtatni, hiszen ha mindenki tisztában van vele, hogy egy csónakban evezünk, akkor senki sem mondhatja, hogy a te oldalad süllyed. Vegyünk egy karbantartási példát. A kiindulási helyzet, hogy ma Magyarországon a legtöbb vállalatnál a karbantartásra szükséges rosszként tekintenek, a karbantartók erőforrásait pedig az esetek nagy részében a reaktív, javítási feladatok kötik le. Példánkban a fő cél, hogy 20%-os árbevétel növekedést érjenek el a meglévő gépi és emberi erőforrásokkal.
Miért fontos, hogy az egyes területek, így a karbantartás céljai is átláthatóan kapcsolódjanak a vállalat fő célkitűzéséhez? Azért, mert az elvárás teljesítéséhez minden területnek, így a műszaki csapatnak is ezen kell dolgozni. Ilyenkor előtérbe kerül, hogy megbízható legyen a gépparkunk, ne legyenek váratlan gépmeghibásodások, és jó minőségben termelhessünk gépeinken. Ha megvan, hogy mi a karbantartás terület célja, akkor koncentráljunk a következő lépésre!
Miért fontos, hogy közösen, a területen dolgozó kollégák bevonásával alakítsuk ki a megvalósítási stratégiát? Természetesen azért, mert a bevonásnak hatalmas ereje van. Ha együtt alakítjuk ki a stratégiát és a szükséges mutatószámokat, akkor azt elkötelezetten véghez is tudjuk vinni.
Végül nézzük meg, hogy miért fontos, hogy használjuk a vizuálmenedzsment eszköztárát? Sok helyen olvashattuk, hallhattuk már, hogy minél többféle módon találkozunk egy témával, annál jobban beépül a gondolatainkba, a működésünkbe. Például, ha kitesszük egy mindannyiunk számára jól látható helyre a célkitűzéseinket és a megvalósítási stratégiát, akkor könnyebb a felkövetése, jól átláthatóak az összefüggések. Így a mindennapi tevékenységünk részévé válik, hogy a célok elérésén, a stratégia megvalósításán dolgozzunk. Végső soron ettől sikeresebbé válunk a munkánkban, ami jó hatással van mind a vállalat profitabilitására, mind a személyes motiváltságunkra.
A fentieknek egy lehetséges eszköze az OGSM, amely segíti a célok lebontását a fő célkitűzéstől a szervezet minden szintjén, az egyes területeken keresztül egészen az egyén szintjéig.
Az OGSM-nek négy fő része van:
-
O – Objectives – célkitűzéseink szövegesen megfogalmazva
-
G – Goals – a célok számokkal kifejezve
-
S – Strategies – a célok megvalósításához szükséges stratégia
-
M – Measures – mutatószámok, amelyek a stratégiánk sikerességét mérik
Ha a célok lebontása, a stratégia és a mérőszámok kialakítása a kollégák bevonásával, konszenzus alapján történik, akkor jobban magukénak fogják érezni. Ebből az a vállalat óriási haszna, hogy ezzel is növeli az elköteleződést és az egyéni felelősségvállalást is erősíti. Valós igények alapján állíthatók össze a projektek és világosan látható, hogy az egyén szintjén milyen kompetenciák fejlesztésére kell fókuszálni.
Ha többet szeretne tudni a témáról, hívjon, vagy írjon nekünk! Nyomda-Technika Kft. Megbízható partner a kiszámítható jövőért. info@nyt.hu +36 30 6809-755 nyt.hu