OGSM ÉS A TÖBBIEK: VALÓDI VÁLTOZÁS A VARÁZSSZAVAK MÖGÖTT
Amikor a cégek, vállalkozások elhatározzák, hogy változásra van szükségük az üzletmenetük, versenyhelyzetük javítása érdekében és egy erre a területre specializálódott külső támogató segítségét kérik, ezekkel a kifejezésekkel biztosan találkozni fognak: OGSM, Kaizen, SixSigma, 5S, Lean, TPM és még sorolhatnánk.
Mindegyik olyan folyamatot, stratégiát, eljárási metódust jelent, mely segítségével a korábban nehezen, vagy egyáltalán nem követhető folyamatok, rendszerek, gépek műszaki állapota hatékony, tervezhető egységgé alakíthatóak. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy ezek az eszközök, módszerek csak lehetőséget biztosítanak az átlátható, jól követhető, fejleszthető folyamatok létrehozásához, nem önműködőek. Alapvetően egy stabil, jól értelmezhető vázrendszert alkotnak, melyeket minden esetben az aktuális állapotokra, igényekre kell formálni.
Az első és legfontosabb, hogyan kommunikáljuk az újdonság erejével ható és minden bizonnyal sok ellenállást gerjesztő és még nehezen is érthető mozaikszavak mögötti tartalmat, illetve hogy megfelelő módon biztosítsuk kollégáinknak a támogatást ahhoz, hogy lehetőségnek, fejlődésnek, sikerélménynek élhessék meg a feladatot. A legtöbb esetben az elfogadtatás, megértés, működtetés okozza a legnagyobb problémát, nem pedig az, hogy lássuk, mit kell tennünk a fejlődésünk érdekében. Amikor ezeket a rendszereket elvisszük a gyártási területekre, már biztosnak kell lennünk abban, hogy lehetőségeihez mérten mindenki megismerte és elfogadta ezeket a változásokat. Fontos, belátni és tudatosítani, hogy nemcsak a cég versenyhelyzete javul, hanem egyénileg is mindenki profitálhat belőle. Úgymint tervezhetőbb műszakbeosztás, gördülékeny folyamatok, egyértelmű feladatok és elvégzési módja, fejlődési, tanulási lehetőségek, részvétel a fejlesztésben, cég szinten a profitabilitás emelkedése, kapacitásnövekedés, csapatszellem, elhivatott, lojális munkavállalók.
Ha megkérdezünk dolgozókat, hogy miért ilyen módon végzi az aktuális tevékenységét, rendszerint az „így szoktuk” mondat hangzik el és ez jellemző a napi munkavégzés szinte összes tevékenységére is.
A termelő berendezések működési és tervezett vagy rosszabb esetben nem tervezett állásidejének nyomonkövetésére nincs megfelelő rendszer, így mind a gyártástervezés, mind a gyártás nagyfokú bizonytalanságnak van kitéve. Példának nézzünk meg egy nyomdára felépített rendszer működési elvét: - a nyomógép elektronikusan csatlakoztatva van egy komplex termelési programhoz, amelyben a gép üzemelési és állásidő adatait a kezelők regisztrálják elkülönítve átállási, gyártási, tervezett és nem tervezett állásidőket, melyeket egyedi kódolással látnak el a későbbi elemezhetőség céljából. Az elektronikus időregisztráció alkalmazásával azonnali információhoz jutnak az érintettek, így drasztikusan csökkenthető a szükséges beavatkozásig eltelt idő, hosszabb intervallumot analizálva hisztorikus adatokat kaphatunk adott gyártás átállási idejére, problémák ismétlődésére.
-
folyamatelemzéssel feltérképezésre kerülnek a munkaműveletek, melyeket csoportosítani lehet külső és belső folyamatokra (elvégezhető-e egy feladat akkor, amikor a gép termel), megvizsgálhatóak idő-és minőségbeli elvárásokra és ez alapján „jó gyakorlat”, „egypontos lecke”, „vizuális munkautasítás” készülhet, ami segíti az új belépők oktatását is.
-
a munkaterület 5S rendszerben működtetett, így a munkakörnyezet tiszta, átlátható, mentes a szükségtelen eszközöktől, mindennek kijelölt helye van, megfelelő alkalmazásával megszűnik az eszközkeresésre fordított idő és a rendezetlen, koszos terület.
-
az autonóm karbantartás bevezetésével a tulajdonosi szemlélet erősödik, megbízhatóbb gépállapot érhető el úgy, hogy a karbantartói kapacitást nem köti le.
-
kockázatértékeléssel, hibaelemzéssel kialakítható egy optimális alkatrészraktározási eljárás, mellyel sok esetben többnapos gépállást lehet 1-2 órás kiesésre redukálni.
-
a különböző dokumentumok (minőségbiztosítási, technológiai, folyamat eljárási, egyéb) rendszerezve, oktatva, a gyártóterület kijelölt helyén megtalálhatóak.
-
minőségi reklamációra, vagy egyéb indokolt eseményekre az érintettek bevonásával gyökérokelemzést tartanak és annak eredményeképpen vagy egy meglévő folyamat módosul, vagy létrejön egy új.
Ez a rövid összefoglaló is megmutatja, mennyi lehetőség, eszköz van a kezünkben arra, hogy megtaláljuk, majd csökkentsük veszteségeinket, fejlesszük saját és dolgozóink tudását, növeljük kapacitásunkat úgy, hogy kontroll alatt tartjuk kiadásainkat.
Ha Ön is valódi változást szeretne elérni a fejlesztési eszközök ismerete mellett, hívjon vagy írjon nekünk!
Nyomda-Technika Kft.
Megbízható partner a kiszámítható jövőért.
+36 30 6809-755
nyt.hu