Hatékonyabb a tanulás digitális médián, mint nyomtatott papíron?

A témával kapcsolatos kutatások száma folyamatosan növekszik, különösen egy olyan korban, amikor a digitális eszközök egyre nagyobb szerepet játszanak az órákon és az otthoni tanulás során.

Ezt a kérdést tette fel újra a Two Sides UK – a Burgo Group partnere –, elemezve a Trondheimi Norvég Tudományos és Műszaki Egyetem két pszichológusának, Ruud Van der Weel és Audrey Van der Meer kutatásának eredményeit.

A tanulmány, amely a „Kézírás, de nem gépelés, vezet kiterjedt agyi kapcsolatokhoz” címet viseli, egyértelműen a papír mellett foglal állást.

Miért? Kézírás papíron: egy ösztönző élmény

A kutatás során 36 diákot kértek meg arra, hogy kézzel, papíron, vagy billentyűzet segítségével írjanak le egy sor szót – amelyeket a híres Pictionary társasjátékból vettek –, miközben összetett mérőérzékelőket helyeztek a fejükre.

A kézírás finom motoros mozgásokat igényel az ujjakban, ami a diákokat nagyobb összpontosításra készteti, míg a gépelés ismétlődő mozdulatokkal jár, és inkább a sebességet helyezi előtérbe a tudatosság helyett.

A kutatás azt mutatja, hogy a papíron való kézírás több agyi területet stimulál, és bonyolult neurális hálózatok fejlődéséhez vezet, míg a gépelés ezt a fajta aktiválódást nem váltja ki ugyanolyan módon.

A kézírás során az látási és motoros parancsok, valamint a kézmozgások visszacsatolása kombinálódik, míg a gépelésnél csak billentyűk lenyomására van szükség. Ez a különbség negatívan befolyásolhatja a tanulást, mivel a kézírás összetett mozgásai pozitív hatással vannak a memóriához és tanuláshoz kapcsolódó agyi kapcsolatokra, ellentétben a gépeléssel.

„Fontosnak tartjuk, hogy a gyermekek már korai életkorban részt vegyenek kézírásos tevékenységekben az iskolában, hogy kialakuljanak azok az idegi kapcsolati minták, amelyek optimális feltételeket biztosítanak az agy számára a tanuláshoz” – zárja a norvég tanulmány.

Mindazonáltal figyelembe kell venni, hogy bár alapvető fontosságú a kézírás megőrzése az iskolákban, a diákoknak meg kell tanulniuk a gépelést is a digitális világban való eligazodás érdekében. Fontos tudni, hogy melyik feladatnál érdemes kézzel írni vagy gépelni.