
SAJTÓTÖRTÉNETI DIÁKKONFERENCIA 2008. DECEMBER 
ELTE BTK Mővészetelméleti és Médiakutatási Intézet 

 
Joseph Pulitzer munkássága 

 
Koroknyai Kata 

 
Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, 1117 Budapest, Pázmány P. sétány1/a 

(piki2005@freemil.hu) 
 
 

 
 
Összefoglaló 

Joseph Pulitzer nemcsak óriási sajtóbirodalma, hanem politikai szerepvállalása, illetve az új hírlapírás 
megteremtése révén vált az amerikai történelem kiemelkedı alakjává. The New York World címő újságát az 
Egyesült Államokban és Európában egyaránt elismerték. Az amerikaiak mellett azonban a magyarok is büszkék 
lehetnek a sajtómágnásra, hiszen Pulitzer Magyarországon, Makón született.  

 
Kulcsszavak: új hírlapírás, The New York World, sajtóhadjárat, sárga újságírás, szenzációhajhászat 
 
 

Abstract 
Joseph Pulitzer was an emblematic figure of American history but not just because of his great press empire, 

but also because of his political activity and for creating new journalism. His paper called The New York World 
was acknowledged in the USA and in Europe too. Besides the Americans Hungary should also be proud of the 
press magnate because Pulitzer was born in Hungary, in Makó.  

Keywords: new journalism, The New York World, press campaign, yellow press, sensation-mongering 
 

Bevezetés  
Pulitzer múltjáról, kivándorlásának okáról és 

körülményeirıl pontos adatok hiányában sokáig csak 
legendák keringtek. Az „igaz történetre” az 1980-as 
években derült fény, makói, illetve amerikai levéltári 
kutatások eredményeképpen. Mint ezekbıl kiderült, a 
család eredetileg Morvaországból származott, és a 18-
19. század között kerültek Magyarországra, nevük egy 
morva falu nevébıl (Pullitz) származik. A Pulitzer 
család izraelita vallású, zsidó nemzetiségő család volt. 

Pulitzer József 
Pulitzer József 1847. április 10-én született Makón, 

Pulitzer Fülöp, nagykereskedı, és Berger Elize 
gyermekeként. A családfı vállalkozása sikeres volt, 
a ’48-as harcok idején katonai élelmezı volt, így a 
család semmiben sem szenvedett hiányt. A szülık 
pedig nagy gondot fordítottak gyermekeik 
neveltetésére. József például Pestre költözésük után a 
híres kereskedelmi iskola tanulója lett, melyet Hampel 
Antal vezetett. A család sorsa akkor fordult rosszra, 
mikor az édesapa, Fülöp megbetegedett, s 1858-ban 
tuberkolózisban meghalt. A családfı halála után a 
vállalkozás tönkrement, Pulitzerék eladósodtak. 
(Csillag 2000/a) 

1864 tavaszán jelentıs esemény történt. Habsburg 
Miksa fıherceg Mexikó meghódítására készült, s 
Pulitzer – bár szülei kereskedınek szánták – a 
sereggel akart tartani a tengeren túlra. Pulitzert 
ugyanis vonzotta a katonaélet, annak idején a ’48-as 
szabadságharc is nagy hatással volt rá. A toborzáson 
azonban visszautasították, ugyanis Miksa seregébe 
gyenge állóképessége, illetve tapasztalatlansága miatt 
nem kellett. Pulitzer nem akart lemondani a 
katonaságról, s Hamburgba utazott, hogy onnan 
hajóval menjen a hadsereg után Amerikába. 1864 
nyarán érkezett New Yorkba. (Csillag 2000/b) 

Józsefbıl Joseph, szegénylegénybıl pedig 
sajtómágnás lesz 

Az USA ekkortájt változott agrár típusú országból 
ipari országgá, s ekkor elızte meg gazdaságilag mind 
Angliát, mind Franciaországot.  

A népesség egyre nıtt, fıleg az óriási bevándorló 
tömegek miatt, a városok gyorsan fejlıdtek, 
transzkontinentális vasútvonalak épültek, s jellemzıek 
voltak a gazdaságra a monopóliumok. Külpolitikája a 
Monroe-elvre épült, miszerint az Egyesült Államok 
távol tartja magát az európai belügyektıl, de 
egyszersmind megakadályozza az európai 



SAJTÓTÖRTÉNETI DIÁKKONFERENCIA 2008. DECEMBER 
Koroknyai Kata: Joseph Pulitzer munkássága 

 

 
 

2 

nagyhatalmak nyugati terjeszkedési kísérleteit. 
(Csillag 2000/c) 

Mikor Pulitzer Amerikába érkezett, se pénze nem 
volt, se angol nyelvtudása. Mexikóba pénz nélkül nem 
tudott továbbutazni, ám a polgárháború éppen ekkor 
dúlt észak és dél között. Az északi csapatok toborzói 
pedig alkalmasnak találták Pulitzert a seregbe. 
Kingstonban (NY) vonult be 1864-ben. 

Pulitzer katona lett, de fontos ütközetekben nem 
vett részt. Mégis, megtapasztalva egy igazi háborút, 
már nem rajongott a katonaságért úgy, mint annak 
elıtte, s várta, hogy megpróbáltatásai véget érjenek. 
1865-ben szerelt le, s ismét New Yorkba került. 
Természetesen itt sem találta a helyét, hiszen a háború 
végével megnıtt a munkanélküliek száma, s 
nyelvtudás, illetve szakképzettség hiányában alig volt 
esélye munkát találni. Mint sok másik volt katona, 
Pulitzer is nyugatra indult. St. Louis felé vette az 
irányt, az volt ugyanis az amerikai németek központja, 
s abban reménykedett, német nyelvtudását itt 
kamatoztathatja. 

1865-ben érkezett, s kezdetben nehéz körülmények 
közt élt, s olyan munkákat volt kénytelen vállalni, 
melyek fizikailag megerıltetıek voltak számára. Hogy 
helyzetén változtathasson, amikor csak tehette angolul 
tanult, s rengeteget olvasott. Egy ügyvéd barátja 
hatására pedig jogi tanulmányokba kezdett. Egy nap 
munkaajánlatot kapott, egy louisianai ültetvényen. 
Hajóra is szállt, ám a hajó legénysége egy csalás 
folytán megszabadult az utasoktól, akiknek vissza 
kellet térniük St. Louisba. Pulitzer számára azonban 
szerencsés fordulat volt ez. A csalás történetét ugyanis 
megírta, s egy újságíró tanácsára elküldte azt a 
Westliche Postnak, ahol a cikk meg is jelent. Pulitzert 
a lapnál szimpatikusnak találták, s ettıl kezdve 
olykor-olykor megjelentették munkáit. (Csillag 2000/d) 

Az amerikai újságírás hagyományai régebbiek, 
mint maga az Egyesült Államok. Igaz, míg az USA 
angol gyarmat volt, az újságok léte nagyban függött az 
angol hatalmat, s természetesen az angol érdekeket 
képviselı kormányzóktól, akiknek engedélyétıl 
függött a lapok nyomtatásban való megjelenése. 
Ebben az idıben nem igazán volt jellemzı az igazság 
megírására való törekvés, s a véleményeket és a valódi 
tényeket nem különítették el egymástól. A 
hatóságokat kritizálni egyenesen bőncselekménynek 
számított. A cikkek általában a kormányzósági 
közleményeket, hajók indulási-érkezési adatait és egy-
egy külföldi hírt tartalmaztak. Egy lap kb. 500-1000 
példányban jelent meg.  

A függetlenségi háború után, ahogy Amerikának 
saját pártjai lettek – s ezek egyre befolyásosabbá 
váltak – az újságok általában politikai csoportok 
támogatói lettek. Természetesen nem törekedtek 
függetlenségre, s igazán egyedi stílusuk sem alakult ki. 
Az elsı amerikai napilap 1783-ban jött létre: 
Pennsylvania Evening Post and Daily Advertiser. 

Az 1800-as évek elején azonban egyre nagyobb 
igény lett a közügyeket feltáró lapokra, olyanokra, 
amelyek pártsemlegesek. A technikai fejlıdésnek 
köszönhetıen (olcsó papír, gızhengeres nyomdagép) a 
példányszámok naponta elérhették a 4500-at is. 
Megjelent az elsı filléres lap, a New York Sun (1833), 
amely nemcsak bizonyos köröknek, társadalmi 
osztályoknak szólt, hanem a „tömegeknek”. Ez 
Benjamin Day újsága volt, aki azzal tette sikeressé 
lapját, hogy csupán 1 centért árusította, s színes 
híreket, tudósításokat tett bele (pl. rendırségi ügyek). 
Késıbb, a rotációs nyomdai eljárás megjelenésével a 
példányszám elérte a napi 50 000-ret, a távíró pedig 
felgyorsította a hírközlést 

A világelsı napilap az 1800-as évek közepén a 
The New York Herald volt, melynek kiadója, James G. 
Bennett, a szenzációhajhászattal szerezett hatalmas 
olvasótábort. Vele szemben William C. Bryant (The 
Evening Post) magas színvonalú lapot irányított, mely 
mind irodalmilag, mind erkölcsileg fölötte állt a 
filléres lapoknak. Ezzel azonban együtt járt, hogy 
olvasótábora csak a szők értelmiségi rétegre 
korlátozódott. A hírszolgálat a telefon feltalálásával 
tovább fejlıdött, és megjelentek az elsı 
hírügynökségek is, melyek a hírek forrásai lettek, s 
bérleti díj ellenében folyamatosan tájékoztatták a 
lapokat a legfrissebb információkról. Lassan 
megváltozott az újságok tipográfiája is, 
figyelemfelkeltıbbek lettek a címek és az illusztrációk. 
S ezzel együtt tartalmi változás is megfigyelhetı. A 19. 
sz. végén elıtérbe kerültek a „human interest” hírek, 
azaz megtörtént esetek, emberi sorsok ábrázolása, 
melyek szélesebb tömegek számára voltak 
emészthetıek, s érdekesek. A politika befolyása egyre 
kisebb lett, s az újságok egyre gyakrabban álltak 
valamilyen társadalmilag fontos ügy szolgálatába. 
(Csillag 2000/e) 

A Westliche Post egyik szerkesztıje az a Carl 
Schurz volt, aki a polgárháború idején annál az 
ezrednél szolgált, amelynél Pulitzer is, s az ı elvei, 
nézetei, a demokrácia iránti elkötelezettsége sokáig 
nagy hatással voltak Pulitzerre. 1868-ban jobbra 
fordult a fiatal újságíró sorsa: állandó riporteri állást 
ajánlottak neki a lapnál.  

A St. Louis Post-Dispatch, avagy Pulitzer 
laptulajdonos lesz.... 

Pulitzer cikkei innentıl naponta jelentek meg a 
Westliche Postban, s szorgalmával, akaratával kivívta 
a szakmabeliek elismerését. A Postnál töltött idı alatt 
egyre közelebb került Schurz eszméihez – aki kiállt az 
elnyomottak mellett, és harcolt a korrupció ellen – s 
Pulitzer maga is a reformok és a liberalizmus hívévé 
váltAmikor Schurz politikai karrierje elindult 1869-
ben, Pulitzer figyelme is a politika felé fordult, s a 
Post tudósítójaként (ami republikánus lap volt) kezdte 



SAJTÓTÖRTÉNETI DIÁKKONFERENCIA 2008. DECEMBER 
Koroknyai Kata: Joseph Pulitzer munkássága 

 

 
 

3 

átlátni a politika rendszerét, s megismerte a benne 
eluralkodó korrupciót. 

1869-ben pedig saját politikai pályája is kezdetét 
vette, méghozzá egy váratlan képviselıi jelöléssel. 
Pulitzer ugyanis egyre elmélyülve a politikában, a 
radikális republikánusok aktivistája lett, s mikor 
megüresedett az egyik mandátum, a helyi győlésen ıt 
javasolták a posztra. Végül pedig meg is szerezte a 
képviselıséget Missouri államban. Politikai pozícióját 
pedig teljes mértékben az igazságosság és a reformok 
érdekében használta fel. 1872-ben a republikánus párt 
vereséget szenvedett a választásokon, s a Westliche 
Postnak nem mentek jól a dolgai. Ekkor a szerkesztık 
(köztük Schurz) úgy döntöttek, a tulajdonjog egy 
részét alacsony áron eladják Pulitzernek. Igaz, pár 
hónap múlva visszavásárolták tıle az eladott 
tulajdonjog nagy részét, mégis az ebbıl származó 30 
000 $-ral Pulitzer megalapozhatta jövıjét. 1875-ben 
Pulitzer ismét bekerült a törvényhozásba, ám ezúttal a 
demokraták oldalán, mivel az egyre züllöttebb 
republikánus pártból kiábrándult. A liberális 
demokratákat támogatta, akik felléptek a 
monopóliumok növekvı hatalma ellen. Pulitzer 
különleges hírlapírónak számított, hiszen a többségre 
nem volt jellemzı, hogy közvetlen politikai 
tapasztalatokkal rendelkeztek volna, s így nem 
láthatták át, s nem érezhették a felelısséget oly 
mértékben, ahogyan Pulitzer. Az 1876-os választások 
során Pulitzer neve országszerte ismert lesz a 
kampányban való jelentıs részvétele miatt, utána 
pedig a The Sun tudósítójaként bíráló hangvételő, 
bátor cikkei miatt figyelnek fel rá. (Csillag 2000/f) 

1878-ban azonban még ennél is többre vágyik: 
szeretné saját lapján keresztül megvalósítani 
elképzeléseit. Elsı saját lapját, az Evening Dispatchet 
egy aukción vette meg, majd az Evening Posttal 
társulva létrejött a St. Louis Post-Dispatch. Egy évre 
rá az Evening Post tulajdonosa kilép társulásukból, s 
Pulitzer ettıl kezdve egyedüli kiadója lesz a lapnak. 
Mivel mindkettı lap eredetileg esti lap volt, ezért a 
belılük létrejött Post-Dispatch is délutáni újságként 
jelentkezett. Igaz, ekkor még a délutáni lapoknak nem 
volt nagy hagyománya nyugaton (a kicsi híréhség 
miatt elég volt naponta egyszer megjelentetni újságot 
– reggel), de a polgárháborút követıen ez szép lassan 
megváltozott. Az emberek folyamatosan friss híreket 
szerettek volna kapni, és sokan, akik munkájuk miatt 
délelıtt nem értek rá, azok inkább délután kezdtek 
újságot olvasni. Pulitzer tehát szerencsés idıben 
indította délutáni lapját, amikor az igények is pont 
ilyenformán alakultak át.  

Az újság beköszönı szövege jól tükrözi Pulitzer 
elszántságát: a lap nem lesz egyetlen párt kiszolgálója 
sem, hanem a nép érdekeit fogja szem elıtt tartani, s 
szembeszáll mindenféle csalással. Persze mindemellett 
Pulitzer a példányszámot sem hagyhatta figyelmen 
kívül, s annak növelése érdekében az ún. 

sajtóhadjáratot alkalmazta. Igaz, a sajtóhadjárat 
használata nem volt újdonság, sokkal inkább az volt 
újszerő, ahogyan azt Pulitzer alkalmazta. 

A sajtóhadjárat nem más, mint oknyomozó, 
tényfeltáró újságírás, s a módszert Pulitzer még annak 
idején a Westliche Postnál megtanulta. Senki nem volt 
azonban olyan bátor és következetes a használatában, 
mint ı. Ez ugyanis veszélyes módszer, amellett, hogy 
széleskörő mőveltséget, tájékozottságot igényel, 
könnyő vele ellenségeket szerezni, s könnyő vele 
elbukni is, ha valaki megalapozatlanul támad valakit. 
Pulitzer viszont tehetséges és mővelt volt, jártas a 
politikai életben és a társadalmi problémákban, 
úgyhogy ügyesen és gyakran tudott sajtóhadjáratokat 
indítani. Kampányaival nemcsak leleplezett, hanem 
mozgósított is, s támadásai elıl senki sem 
menekülhetett, még a lapjában hirdetı cégek sem. 
„ADÓCSALÓK” címő hadjáratát 1879-ben indította a 
helyi arisztokrácia ellen, méghozzá úgy, hogy 
nyilvánosságra hozta adóbevallásaikat, s ezzel együtt a 
csalásokat is. Emellett leleplezett tiltott hazárdjátékkal 
kapcsolatos bőnszövetkezeteket, korrupt 
önkormányzatokat is. Személyes véleményét, egy-egy 
üggyel kapcsolatos kommentárját a szerkesztıségi 
oldalon jelentette meg. A szerkesztıségi oldalnak 
pedig hamarosan óriási jelentısége lett, a legfontosabb 
oldal lett a lapban, s ez késıbb, Pulitzer másik lapjánál 
is így maradt.  

Pulitzeri sajátosság volt tehát, hogy a komoly hírek 
mellett szenzációs eseményekrıl szóló tudósításokat is 
megjelentetett, s mindezt magas színvonalon. Így 
kialakult az új hírlapírás, melynek elemeit ugyan nem 
Pulitzer találta ki, de alkalmazásuk egyedi volt. A 
tények pontos megjelenítését, s a reformok 
támogatását ötvözte a jó ízlés határain belül megírt 
szenzációs hírekkel. Emellett több képes 
illusztrációval sporthírekkel és nıknek szánt 
anyagokkal növelte lapja népszerőségét. Azt 
nyilatkozta: „Írhatunk akár a legbölcsebb filozófiáról, 
de mit ér, ha senki sem olvassa? El kell érni a milliós 
példányszámot, s ha ez megvan, majd azután lehet az 
olvasók gondolkodását meg szavazatait ilyen vagy 
olyan irányba fordítani a kritikus pillanatban.”  

Anyagilag már rég független volt mindenféle 
pártszervezettıl, írásaival azonban befolyásolni 
szerette volna a politika alakulását, így 
elfogulatlannak nem volt nevezhetı. Arra azonban 
hamarosan ráébredt, hogy az általa oly nagyra tartott 
független újságírás nem összeegyeztethetı az aktív 
politikai szerepvállalással. Politikai karrierjének 
emiatt véget vetett. (Csillag 2000/g) 

…és egy másik lap 
1883-ban ismét új célt tőzött ki maga elé. Régóta 

érdekelték már a keleti parton létrehozott 
sajtóbirodalmak, olyannyira, hogy végül ı maga is 



SAJTÓTÖRTÉNETI DIÁKKONFERENCIA 2008. DECEMBER 
Koroknyai Kata: Joseph Pulitzer munkássága 

 

 
 

4 

New Yorkba költözött. Ismét egy rossz anyagi 
körülmények közt lévı lapot vásárolt, a The New 
York Worldöt. Bár a lap anyagilag rosszul állt, 
legalább volt bérleti joga egy hírügynökségnél, s 
demokrata lapként  széles olvasóközönségre 
számíthatott, mert a demokraták népszerősége éppen 
ez idı tájt nıtt meg New Yorkban. Azzal viszont 
számolnia kellett Pulitzernek, hogy olyan erıs 
lapokkal kell felvennie a versenyt, mint a The Sun, a 
The New York Herald, vagy a New York Tribune.  

Beköszönıjében Pulitzer ismét kihangsúlyozta, 
hogy lapját a nép ügyének és nem a pénzarisztokrácia 
kiszolgálására szánja. Tulajdonképpen terve az volt, 
hogy folytatja, és tökéletesíti az új hírlapírást. Ennek 
érdekében a Post-Dispatch dolgozóinak nagy részét 
áthelyezte New Yorkba, a Worldben pedig csakúgy 
mint az elızı lapjánál, ötvözte a népszerő tömeglapot 
és a minıségi elitlapot. Pulitzer: „Ha egy újság 
csakugyan a köz érdekeit akarja szolgálni, nagy 
példányszámra van szüksége, elıször is mert híreit és 
véleményét a lehetı legszélesebb körben kell 
terjesztenie, másodszor, mert a példányszám hirdetést 
jelent, a hirdetés pénzt hoz, a pénz pedig 
függetlenséget biztosít.” Pulitzer számára fontos volt 
lapja anyagi biztonsága, de az üzleti vállalkozást 
sikerült összeegyeztetnie társadalmi 
felelısségvállalásával. A World teljesen független volt, 
független pártoktól, politikusoktól, s egyáltalán nem 
volt megvesztegethetı. A lapban mindemellett 
megjelent egy nagyon fontos programlista, mely 
megvalósításra váró, szükséges reformokat mutatott 
be. Ezek közt volt például a magas jövedelmek 
megadóztatása, a köztisztviselıi reform és a 
szavazatvásárlás megbüntetése is. (Ezek végül – egy 
kivétellel – a századfordulóra megvalósultak.) (Csillag 
2000/h) Sıt a késıbbiekben a lista csak bıvült, 
például a tızsdei spekuláció felszámolását 
szorgalmazták, illetve Amerika imperialista 
külpolitikáját ellenezték. A „reformkövetelések” azért 
voltak olyan hatásosak, mert konkrétak voltak és 
idırıl idıre megjelentek a lapban valamilyen 
formában. (Csillag 2000/i) 

Annyiban volt merészebb a World a St. Louis-i 
lapnál, hogy ekkor már Pulitzerék nemcsak helyi, 
hanem országosan is ismert közszereplıket és azok 
kétes ügyleteit vették górcsı alá. Az újság bıvelkedett 
társadalmi problémák feltárásában, figyelemfelkeltı 
sajtókampányokban és szenzációs, de persze hiteles 
hírekben. Népszerő mőfaj volt pl. a tényfeltáró 
szociográfiai riport, illetve a bőnös közszereplık ellen 
indított „keresztes hadjárat”. Úgy tőnhet, nagy volt a 
kontraszt a könnyed, olvasmányos, vagy éppen 
szenzációs hírek és a komoly hangvételő szerkesztıi 
oldal között, ám az ellentétet oldotta az, hogy sokszor 
Pulitzer pont azokkal a szenzációs eseményekkel 
támasztotta alá a szerkesztıségi oldalon 
megfogalmazott markáns véleményét, amelyek jól 

illusztrálták a felvetett társadalmi problémát. Az ıt ért 
támadásokra így reagált: „A napilap olyan, mint a 
tükör, azt mutatja, ami elıtte van…”  

Az újság elsıdleges célja a közszolgálatiság volt, 
hiszen Pulitzer jól tudta: a nyilvánosság morális 
hatóerı.  A négy legfontosabb célja: informálni, 
tanítani, kritizálni-ellenırizni, s végül de nem utolsó 
sorban szórakoztatni. Az írásokra jellemzı volt a 
tények tisztelete mellet (amit Pulitzer maradéktalanul 
megkövetelt kollégáitól), a humor, a tömörség, a jó 
összefoglaló készség. S bár közérthetıen és világosan 
fogalmaztak – hogy minden társadalmi réteg számára 
befogadhatóak legyenek az információk – a cikkekre 
jellemzı volt a jó irodalmi stílus. Tipográfiailag is 
nagyon színes lap volt a World: nagy szerepe volt a 
figyelemfelkeltı illusztrációknak (pl. brooklyni híd 
avatásának alkalmából 4 hasáb szélességő kép, 
címoldalon), jelentısek voltak politikai karikatúrái is. 
A fejlécen baloldalon is, jobb oldalon is fülszövegek 
voltak olvashatóak. A lap megjelenésekor például: „A 
The World az Egyesült Államok egyetlen 8 oldalas 
újsága 2 centért.” Késıbb egyéb közérdekő szövegek, 
vagy az idıjárás-jelentés kapott itt helyet. 

Hamarosan a World 12 oldallal jelentkezett, plusz 
egy 4 oldalas melléklettel. A vasárnapi szám pedig 
szépen fejlıdött, külön szerkesztık irányítása alatt, s 
végül túlnıtte az eredeti Worldöt, 40-48 oldalas 
terjedelmével. Ehhez persze nem kis mértékben 
járultak hozzá az elsı oldalon közölt szenzációs 
bőnügyek, katasztrófa-híradások, s a hangzatos címek, 
melyek alatt futottak. Az újság legfontosabb része itt 
is a szerkesztıségi oldal volt, mint a Post-Dispatchnél, 
ez tükrözte a világ eseményeihez való hozzáállásukat. 
Emellett megjelentek a lapban fontos üzleti hírek, 
társasági hírek, s hogy még sokoldalúbb legyen, volt 
színházi, sport, divatrovat, sıt még politikai 
„pletykarovat” is. 

Pulitzer valóban hő maradt ahhoz, amit lapja 
beköszönıjében hirdetett: támogatta a szegényeket, 
szociális helyzetüket javító intézkedéseket javasolt, s 
gondolt az óriási bevándorló tömegekre is, akiknek 
véleménye, érdekei semmilyen sajtóorgánumban nem 
jelentek meg akkoriban. Próbálta ezeket a tömegeket 
újságolvasásra szoktatni azáltal, hogy nekik szóló, az 
ı ügyüket támogató írásokat is megjelentetett, s 
megpróbálta bemutatni nekik új hazájuk 
hagyományait, intézményrendszerét. (Csillag 2000/j) 
A munkások és bevándorlók „nevelése” alatt pedig 
Pulitzer azt értette, hogy megpróbálta ıket a reformok 
szükségességérıl meggyızni, s felébreszteni bennük 
effajta igényeket, s próbálta segíteni ıket a politika 
útvesztıiben való tájékozódásban, például úgy, hogy 
közérthetıen írta meg az egyes pártok fıbb 
programpontjait. A kultúrára és az általános 
mőveltségre is fogékonnyá akarta tenni olvasóit, e célt 
szolgálta például kortárs költık, írók mőveinek 
megjelentetése, a társasági etikett rovat (melyben 



SAJTÓTÖRTÉNETI DIÁKKONFERENCIA 2008. DECEMBER 
Koroknyai Kata: Joseph Pulitzer munkássága 

 

 
 

5 

olvasói kérdésekre válaszolva vázolták fel a kor 
illemszabályit), illetve a The World Almanac kiadása, 
ami egy modern kalendárium volt, ami tartalmazta az 
adott év kiemelkedı politikai, tudományos és 
sporteseményeit, illetve tele volt enciklopédikus 
ismeretekkel, politikai, földrajzi, gazdasági és 
kulturális fogalmakkal.  

A World azért is volt olyan népszerő, mert bár 
tömeglap volt, pontosságra és tárgyilagosságra 
törekedett, ami még ebben az idıben sem volt 
jellemzı a lapok többségére. Sıt Pulitzer abban is 
különbözött a többi szerkesztıtıl, hogy vitás ügyek 
esetében mindkét felet meghallgatta, s nemcsak azt, 
amelyikkel ı szimpatizált. Politikai függetlenségét 
pedig mi sem bizonyítja jobban, hogy bár demokrata 
beállítottságú volt, ugyanúgy kritizálta a demokrata 
vezetést, ha hibáztak, mint a másik oldalt. (Csillag 
2000/k) A hírszerzéshez kiterjedt „hálózata” volt, míg 
a helyi híreknek a helyi riporterek jártak utána, addig a 
távolabbi, vagy külföldi eseményekrıl a kiküldött 
tudósítók számoltak be, illetve a hírügynökségtıl, az 
Associated Presstıl szerezték információikat. Emellett 
olykor a World maga szolgáltatott témát cikkeihez. 
Ilyen eset volt a Szabadságszobor felállítása is, amihez 
Pulitzer és lapja jócskán hozzájárult. A szobor 
felállítása ugyanis nehézségekbe ütközött, mivel nem 
volt pénz egy megfelelı mérető talapzat felépítéséhez. 
Ekkor Pulitzer összefogásra szólította fel olvasóit, s 
adományokat kért – amellett, hogy természetesen ı is 
hozzájárult a költségekhez – s pár hónap múlva 
összegyőlt a pénz a talapzatra, s így a szobor 
elfoglalhatta az ıt megilletı helyet. Akcióihoz nagy 
segítségére volt egy fiatal, tehetséges lány: Nellie Bly. 
Az újságírónı nevéhez több érdekes kaland is 
kapcsolódik. Az egyik ilyen egy világkörüli utazás 
volt, melyet rekordidı alatt teljesített. Amikor 1889. 
november 14-én elindult, célja az volt, hogy 
megdöntse minden idık leggyorsabb világutazási 
rekordját, beleértve Phileas Fogg 80 napját is (Verne). 
Útját az olvasók végigkövethették, hiszen Nellie 
folyamatosan tudósított a vele történtekrıl, s ezek az 
írások címlapra kerültek. Az emberek szívesen 
olvastak a 22 éves lány kalandos útjáról, sıt a World 
felhívására tippjeiket is beküldték az érkezés 
idıpontját illetıen. Nellie-nek végül 72 nap, 6 óra és 
11 perces rekordot sikerült felállítania, s ezzel elérte 
kitőzött célját. Megérkezésekor ünneplı tömeg 
fogadta. (Csillag 2000/l) 

Nellie Bly azonban több olyan cikket is írt az újság 
számára, melyek valamilyen társadalmi problémára 
világítottak rá, s reformokat indítottak el. Ez történt 
akkor is, amikor elmebetegnek tettette magát, s 
bekerülve a Blackwell-szigeti elmegyógyintézetbe, 
nyilvánosságra hozta az ottani szörnyő körülményeket, 
többek közt a betegek bántalmazását. (Nyomozásának 
történetét 2008-ban színre vitték Washingtonban, az 
Annenberg Theaterben.) (Wikipedia 2008/a) 

Bár egyre fontosabbak lettek a hírek – az emberek 
inkább az igazságot akarták megismerni, mint a 
szerkesztık véleményét – a jól megírt, 
figyelemfelkeltı, bátor és a nép ügyét támogató 
szerkesztıségi cikkek még mindig nagy hatással 
voltak az emberekre. Joseph Pulitzer pedig teljes 
mértékben kezében tartotta az irányítást, szerkesztette, 
írta a lapját, javarészt az ı személyiségét és 
gondolatait tükrözték a megjelent cikkek, s 
mindemellett természetesen az üzleti ügyekkel is ı 
foglalkozott. Szinte ı maga volt a World, s pályatársai 
felnéztek rá. (Csillag 2000/m) Ismerték Európában, s a 
Fehér Házban is odafigyeltek szavára. (Csillag 2000/n) 
Munkássága nyomán méltán érdemelte ki a sajtó a 20. 
században a negyedik hatalmi ág elnevezést, hiszen a 
sajtó befolyása Pulitzer révén oly mértékben megnıtt, 
hogy újsága képes volt elnököt hatalomra juttatni, 
politikai változásokat elindítani.  

Cleveland elnök például nagyban köszönhette neki 
gyızelmét az 1884. évi elnökválasztáson. Pulitzer 
támogatta a demokraták programját, hiszen az 
megegyezett saját elképzeléseivel: reformok, az 
adminisztráció korrupciótól való megtisztítása, a 
monopóliumok korlátozása. Magát Grover 
Clevelandet pedig azért tartotta megfelelınek a 
posztra, mert az feddhetetlen politikai múlttal 
rendelkezett, s támogatta a változásokat. Mellette való 
kiállása már a World elsı számában megmutatkozott: 
„Úgy tőnik Cleveland kormányzónak nincs ellenére a 
munka..” – írta róla.  

Ezzel szemben a republikánus pártról így 
vélekedett: „A párt célja a népakarat legyızése.” Bár a 
republikánus jelölt nagy népszerőségnek örvendett jó 
szónoki képessége és kellemes modora miatt, annak 
idején képviselıházi elnöksége alatt, pozícióját 
személyes haszonszerzésre használta fel. A World 
pedig kapva kapott az alkalmon, és hosszú 
cikksorozatban tárta a nyilvánosság elé Blain egykori 
botlását. Pulitzer egyéb módon is segítette a 
demokratákat, például 1000 $-ral járult hozzá 
kampányukhoz , illetve Cleveland győlésén is hatásos 
beszédet mondott. Próbálkozásai meghiúsulni 
látszottak, amikor Cleveland múltjából fény derült egy 
törvénytelen gyermekre. Az ilyen erkölcstelenség 
ugyanis nagyobb felháborodást váltott ki az emberek 
körében, mint a korrupció. Pulitzer azonban továbbra 
is védelmébe vette a demokraták jelöltjét, mondván, 
egy törvénytelen gyermek még mindig elfogadhatóbb, 
mint egy csaló politikus, s megpróbálta a figyelmet az 
aktuális társadalmi problémákra terelni. (Csillag 
2000/o) Aztán ismét váratlan fordulat következett, 
mely során végleg bebizonyosodott, hogy milyen 
hatalmas befolyásoló ereje lehet a sajtónak. Blaine 
New York-i kampánya során ugyanis egy 
republikánus lelkész beszédében elragadtatta magát, s 
mind a demokrata érzelmőeket, mind a katolikus 
bevándorlókat vérig sértette. Ráadásul Blain egy olyan 



SAJTÓTÖRTÉNETI DIÁKKONFERENCIA 2008. DECEMBER 
Koroknyai Kata: Joseph Pulitzer munkássága 

 

 
 

6 

estély résztvevıje volt körútja során, amelyen 
nagyrészt milliomos bárók és bankárok voltak jelen. 
Tette ezt akkor, amikor országa amúgy is sok szociális 
problémával küzdött. Pulitzerék pedig azonnal saját 
hasznukra fordították a történteket. Rögtön másnap 
címoldalon jelentettek meg egy nagymérető, 
figyelemfelkeltı karikatúrát, melyen az estélyt, s 
annak résztvevıit figurázták ki – némely történész 
szerint az amerikai sajtótörténet leghatásosabb 
karikatúrája volt ez. Természetesen Fekete szerda 
címő cikkükben beszámoltak az estélyrıl és az 
elhangzott beszéd szövegét is ismertették, s az egész 
hadjárat olyan hatásosra sikerült, hogy végül a 
lakosság nagy részét meg tudták gyızni arról, 
Cleveland érdemesebb az elnöki posztra. A független 
republikánusok tömeges átszavazása például 
egyértelmően a liberális sajtónak volt köszönhetı. 
Cleveland 20 évvel késıbb így emlékezett vissza az 
akkori eseményekre: „…ha akkoriban a New York-i 
World nem támogatja a demokraták céljait olyan 
erıteljesen és hatékonyan, a végeredmény könnyen az 
ellenkezıjére fordulhatott volna.” (Csillag 2000/ö) 

A World azonban nemcsak választások során 
foglalt állást, hanem egyéb politikai kérdésekben is. 
Amikor az USA és Nagy-Britannia között 
konfliktushelyzet alakult ki a venezuelai-brit ellentét 
miatt, Pulitzernek és lapjának nagy szerepe volt abban, 
hogy lecsillapítsa a kedélyeket, és megakadályozza 
egy háború kialakulását. Venezuela és a szomszédos 
Brit Guayana között ugyanis már régóta határvita folyt 
az arany miatt. Venezuela döntıbíráskodást kért az 
Egyesült Államoktól, akitıl aztán meg is kapta a 
kívánt támogatást. A britek azonban nem akarták, 
hogy az USA dönthessen a kérdésben. Az amerikaiak 
cselekvést vártak elnöküktıl, feléledtek a nacionalista 
érzelmek. Cleveland pedig hogy megfeleljen az 
elvárásoknak, azzal fenyegette meg a briteket, hogy ha 
kell, fegyverrel állítják meg terjeszkedésüket. Míg 
azonban a lapok többsége az elnök fellépését 
támogatta, a World szerette volna oldani a feszültséget. 
Pulitzer vezércikkében próbálta meggyızni a 
közvéleményt arról, nem volna jó döntés egy brit-
amerikai háború. Az okok közt sorolta például azt, 
hogy az USA még nincs felkészülve a fegyveres 
konfliktusra, és hogy hamis a feltételezés, miszerint a 
britek fenyegetést jelentenek az USA-ra. Ráadásul 
felhívta a figyelmet arra, hogy ebben a helyzetben 
nem léphet életbe a Monroe-elv, hiszen Nagy-
Britannia nem akarja elfoglalni Venezuelát. Amivel 
azonban igazán sikerült megfékeznie az elszabadult 
amerikai indulatokat, az egyfajta békeakció volt. 
Táviratot küldött kiemelkedı angol személyiségeknek, 
egyházi vezetıknek, a közélet jeles szereplıinek, s 
arra kérte ıket, gondolják át a helyzetet, s mutassanak 
békülési szándékot az amerikaiak felé. A britek pedig 
hajlottak erre, s nemsokára a World közölte a 
békülékeny választáviratokat. Amikor azok 

országszerte ismertté váltak, az amerikaiak is 
megenyhültek, s a harcias kedv alábbhagyott. A 
konfliktust végül 1899-ben – egy nemzetközi 
döntıbíróság közremőködésével – békésen 
megoldották. A Worldrıl az angolok elismerıen 
nyilatkoztak. (Csillag 2000/p) 

1895-ben a vasárnapi melléklet elképesztı 450 
000-res példányszámot ért el, s igazi szórakoztató lap 
lett. Népszerőségét nagyban köszönhette a Yellow 
Kidnek, azaz a Sárga Kölyöknek, ami a mai 
folytatásos képregények elıdje volt. A színes 
képregény egy külvárosi csibészrıl szólt, aki folyton 
kalandokba keveredett. Jellemzı volt rá a szókimondó 
társadalombírálat. A vasárnapi szám szerkesztésében 
Goddard viszonylag szabad kezet kapott, így ez a 
szám kicsit elütött az eredeti hétköznapi változattól. 
Goddard nagyon értett ahhoz, hogyan kell az 
olvasókat megfogni. A lap tele volt szenzációs, bizarr 
hírekkel. A Worldnek természetesen egyre több irigye 
és utánzója lett, legjelentısebb közülük William 
Randolph Hearst lapja volt, a New York Journal.  

Hearst gazdag kaliforniai családból származott, s 
karrierjét a Worldnél kezdte riporterként. Mikor 
édesapjától átvette a San Francisco Examiner 
vezetését, megpróbálta azt a The World mintájára 
alakítani. Késıbb megvette a Morning Journalt, amit 
nem más, mint Pulitzer öccse, Albert alapított még 
1882-ben. 1895-tıl az újság New York Journal néven 
jelentkezett, s legfıbb céljának Pulitzer legyızését 
tekintette. Hearst attól sem riadt vissza, hogy a World 
székházában béreljen irodát magának. Ennek az lett a 
következménye, hogy etikátlanul a World 
hírszolgálatától lopta a híreket, sıt Pulitzer 
alkalmazottait is megpróbálta átcsábítani magához. 
Bár mindketten széles néptömegekhez kívántak szólni, 
Hearstöt egy percig sem érdekelték a reformok, vagy a 
nép ügye. İ csupán túlszárnyalni akarta Pulitzer 
eredményeit, akár aljas módszerekkel is. Ez abból is 
kiderül, hogy míg Pulitzer egyáltalán nem volt 
megvesztegethetı, addig Hearst lepaktált az 
„ellenféllel”, s ha valaki megfizette az árát, a Journal 
leállította a sajtóhadjáratot. Követte a Worldöt abban, 
hogyan kell feltőnı szalagcímeket alkalmazni, s 
szenzációt kelteni, ám az újságírói felelısség nem 
érdekelte. Hearstnek nem volt fontos a hitelesség, akár 
a híreket is meghamisította, hogy lapja kelendıbb 
legyen a piacon. A kettıjük csatározása a vasárnapi 
számok közt kezdıdött el. Igaz, 1895-ben Pulitzer 
még javában a venezuelai problémával foglalkozott, 
szerkesztıje, Goddard már tudatosan vette fel a 
versenyt vetélytársukkal. Sporttal, erotikával, híres 
emberek magánéleti titkaival, s figyelemfelkeltı 
fotókkal tette a mellékletet még érdekesebbé. Ám 
1896-ban Pulitzernek nem várt fordulattal kellett 
szembesülnie: vetélytársa a vasárnapi lap egész 
szerkesztıgárdáját átcsábította magához. Kénytelen 
volt ráígérni Hearst ajánlatára, s így visszaszerezni 



SAJTÓTÖRTÉNETI DIÁKKONFERENCIA 2008. DECEMBER 
Koroknyai Kata: Joseph Pulitzer munkássága 

 

 
 

7 

kollégáit. Ám öröme nem tarthatott sokáig, mert 
Hearst is ráígért az ı ajánlatára, így a „worldösök” 
végleg a Journalhoz szegıdtek. Ráadásul Hearstnek 
sikerült a Sárga Kölyköt rajzoló Outcaultot is 
megvásárolnia, így megszerezte lapjának a népszerő 
képregényt. Pulitzernek cselekednie kellett. Elıször is 
a Sunday World élén Arthur Brisbane-t alkalmazta, 
aki ugyanolyan tehetséges újságíró volt, mint Goddard. 
1896-tól pedig a World árát 2-rıl 1 centre 
csökkentette. (Csillag 2000/q) Hearstnek kalandvágyó 
újságírónıt nem kellett Pulitzertıl „lopnia”, neki ott 
volt Winifred Sweet Bonfils. İ volt az egyik 
legkiemelkedıbb „sob sister”, azaz olyan újságírónı, 
aki emberi történeteket dolgozott fel cikkeiben. Neki 
is voltak leleplezı akciói, csakúgy, mint Blynak. 
Winifred egyszer ájulást színlelt az utcán, hogy a 
mentıket tesztelje, s rávilágítson a betegellátás 
hiányosságaira. Cikke óriási botrányt kavart, ami több 
kórházi dolgozó elbocsátásával végzıdött. (Wikipedia 
2008/b) 

A vetélkedés lassan odáig fajult, hogy Pulitzer 
lemondott elveirıl, s a Worldnél is megkezdıdött a 
hírek torzítása, kitalációk megjelentetése, és a 
szenzációkeltés is túllépte a jó ízlés határát. Pulitzer a 
képregény elvesztésébe nem törıdött bele, alkalmazott 
egy másik rajzolót, George Lukst, aki folytatta a sárga 
fiúcska történetét, így az egyszerre mindkét újságban 
jelen volt. Ez pedig amolyan szimbóluma lett a két lap 
viaskodásának, s az általuk gyakorolt alacsony 
színvonalú újságírásnak. Ezért nevezik a tényeket 
elferdítı, szenzációhajhász újságírást sárga sajtónak 
(yellow press). 

A World hétköznapi kiadása is hamarosan átvette 
ezt a stílust, s ez sokakban ellenszenvet ébresztett az 
újság iránt. 1897-tıl több klub és könyvtár is lemondta 
elıfizetését, egyházi személyek pedig mozgalmat 
indítottak mind Hearst, mind Pulitzer lapja ellen. 
Pulitzer lenézte Hearstöt, akit nem tartott méltó 
ellenfelének, de felvette a harcot, mert nem akarta 
elveszíteni a sajtópiacon megszerzett pozíciójáért.  
Nem volt könnyő dolga. A New York Journal 1897 
ıszére meghaladta a World eladásait.  

S míg Pulitzert anyagilag kimerítette a 
háborúskodás, addig a gazdag családból származó 
Hearst örökségébıl még bıven futotta a folytatásra… 
(Csillag 2000/r) 

A spanyol-amerikai konfliktus pedig alkalmat 
adott a folytatásra. Frank Luther Mott sajtótörténész 
szerint a háború valószínőleg nem robbant volna ki, ha 
Hearst és Pulitzer konkurenciaharca nem lett volna. 
(Csillag 2000/s) A korszellemre jellemzı volt a 
nacionalizmus, s az amerikaiak általában 
szimpatizáltak a szabadságukért harcoló népekkel, így 
a kubaiakkal is, akiknek elegük lett a spanyol 
uralomból. Egyre inkább terjedt az a nézet is az USA-
ban, mi szerint nemcsak megfékezni kéne az 
európaiak nyugati terjeszkedéseit, de egyenesen meg 

kéne szüntetni latin-amerikai jelenlétüket. Pulitzer 
mindig is szimpatizált a kubaiakkal, de nem gondolta 
szükségesnek az amerikai beavatkozást. Hearstöt ezzel 
ellentétben sosem érdekelte a kubai nép ügye, annál 
inkább a benne rejlı üzleti lehetıség. A példányszám 
növelésére gondolt, amikor az amerikai intervenciót 
sürgette. A Kubába küldött tudósítói úgy ferdítették a 
híreket, hogy a spanyolokat minél jobban befeketítsék. 
A spanyol tábornokot híradásaikban csak 
„Mészárosként” emlegették. A World pedig nem 
maradhatott le, s eladásainak növelése érdekében 
hasonlóan exklúzív tudósításokba kezdet. Nellie Bly 
ismét akciót szervezett: önkéntes csapatot toborzott a 
felkelı kubaiak támogatására. A spanyol hatóságok 
persze nem nézték jó szemmel az amerikai emberek 
félreinformálását, és a World egyik tudósítóját ki is 
utasították az országból. Természetesen a World úgy 
kommentálta az esetet: a spanyolok nem akarják, hogy 
kegyetlenkedéseik nyilvánosságra kerüljenek. Pulitzer 
is mindent megtett, hogy kiprovokálja a fegyveres 
összetőzést. Még szerkesztıségi cikkeit is arra 
használta, hogy a beavatkozás mellett érveljen. Írt az 
elnyomott kubaiakról és az amerikai nép 
civilizációterjesztı feladatáról. (Csillag 2000/t) 1897-
ben megjelentek az elsı rettenetes fényképek a 
kubaiak szenvedéseirıl. A társadalmi szervezetek, a 
közhangulat és a sajtó nyomása az új elnököt, 
McKinleyt arra késztették, hogy változtasson az USA 
semleges politikáján. Közben Spanyolországban is 
választások voltak, s egy békepárti, liberális kormány 
került hatalomra. İk több engedményt is tettek, hogy 
az amerikaiakat megbékítsék (pl. visszahívták a 
„mészáros” Weyler tábornokot). Az amerikai sajtó 
célja viszont egyáltalán nem a békés rendezés volt, 
hanem a háború kiprovokálása, bármi áron. A Maine 
hadihajó 1898-as tragédiája lehetıséget teremtett 
számukra, hogy propagandájuk elérje maximumát. A 
Maine egy Kubába küldött hadihajó volt, mely 
rejtélyes körülmények között megsemmisült. Sohasem 
bizonyosodott be, hogy a spanyolok követtek-e el 
merényletet a hajó ellen, mégis az amerikai sajtó - 
élén Hearsttel és Pulitzerrel - váltig állította, hogy a 
Maine és legénysége a spanyolok támadásának 
áldozata lett. A Journal szalagcímben jelentette: „ A 
Maine hadihajó megsemmisítése az ellenség mőve” 
(Csillag 2000/u) Pulitzer pedig megjelentetett egy 
általa kidolgozott stratégiai tervet, mely a spanyol 
flotta leigázására irányult. Bár a spanyolok mindent 
elkövettek, hogy megakadályozzák Amerika 
közbelépését, McKinley hadat üzent. A két újság 
pedig ontotta az exkluzív tudósításokat a háborús 
eseményekrıl. Mindeközben egymást is folyamatosan 
lejáratták (pl. nyilvánosan bebizonyították, hogy 
egymás híreit lopják).  

Végül Pulitzernek nem sikerült legyıznie Hearstöt, 
és belefáradt a vetélkedésbe, ami óriási anyagi, s talán 
még nagyobb presztízsveszteséggel járt számára. 



SAJTÓTÖRTÉNETI DIÁKKONFERENCIA 2008. DECEMBER 
Koroknyai Kata: Joseph Pulitzer munkássága 

 

 
 

8 

Pulitzer részérıl befejezettnek tekintette ezt a háborút. 
Innentıl azon fáradozott, hogy visszavezesse lapját az 
eredeti értékekhez. Új írókat alkalmazott, akik 
magasabb színvonalon alkottak, s a hatásvadász 
tipográfiából is visszavett. Mindemellett takarékossági 
intézkedéseket vezetett be. 

A World 1901-re tudott ismét olyan lap lenni, 
amilyennek indult, és sikerült ismét kivívnia az 
elismerést. Hearst lapja azonban megmaradt sárga 
újságnak.  

Vissza a kezdetekhez 
Pulitzer már formálisan visszavonult, a lapot a 

fıszerkesztık irányították. 1909-ben volt az utolsó 
olyan sajtóhadjárat, amelynek részese volt.  

A Panama-botrány során a World pénzügyi 
manipulációval vádolta meg Roosevelt elnök sógorát 
és a késıbbi elnök, Taft fivérét. Mindemellett 
magának az elnöknek szavahihetıségét is 
megkérdıjelezték. (Csillag 2000/ü) Roosevelt bosszút 
akart állni Pulitzeren, s a szövetségi ügyészség által 
indított eljárást követelt. 1909-ben rágalmazás miatt 
vádat emeltek a World kiadója, Pulitzer és két másik 
újságíró ellen. A lap azonban „visszavágott”, 
méghozzá azzal vádolva a republikánus kormányt, 
hogy vádemelésük nem más, mint a sajtószabadság 
elleni fellépés . Végül a szövetségi bíró úgy határozott, 
a sajtónak joga van ahhoz, hogy a tudomására jutott 
információkat ismertessék, és azokból 
összefüggéseket állítsanak fel. A vádat így elejtették. 
Bár 1909-ben újabb vádemelés következett, ez a per is 
(1910-ben) a World gyızelmével ért véget. Az ügy 
országszerte ismert lett, s rengetegen, köztük 
politikusok is méltatták az újság sajtószabadságért 
vívott küzdelmét.  

Joseph Pulitzer nem sokkal ezután, 1911. október 
29-én halt meg. (Csillag 2000/x) Halálának hírét az 
amerikai újságok a címoldalon  közölték.  

Pulitzer-díj és a 2 millió dolláros hagyaték 
Mivel Pulitzer fontosnak találta, hogy az újságírók 

mőveltek és nagy tudásúak legyenek, és egyébként is 
szerette volna az újságírás színvonalát és rangját 
emelni, támogatta az újságírás egyetemi szintő 
oktatásának elindítását. 1892-ben azonban a Columbia 
Egyetem nem fogadta el a Pulitzer által felajánlott 
ösztöndíj- alapot. Késıbb Pulitzer új ajánlatot tett, s 
mind a Columbia Egyetemet, mind a Harvardot 
megkereste elképzeléseivel. 1903-ban úgy tőnt, 
sikerült megegyezni, méghozzá 2 millió dollár 
adományozásáról egy önálló újságíró fakultás 
felépítéséhez. Egy ún. Tanácsadó Testület felállítását 
tervezték, melynek a Columbia, a Harvard és a 
Cornell Egyetem rektorai, a külügyminiszter, és 
újságírók lettek volna a tagjai.  A Columbia Egyetem 

rektora azonban visszautasította, hogy más egyetemek 
vezetıi is helyet kapjanak a testületben. A terv tehát 
ismét nem valósult meg.  A Columbián végül 1912-
ben, már Pulitzer halála után, indult útjára az újságírás 
felsıfokú oktatása (Graduate School of Journalism).  
A Tanácsadó Testület tagjai az egyetem rektora, a 
jelentıs napilapok szerkesztıi és Pulitzer fia, Ralph 
lett. Az intézetben manapság nemcsak újságírókat, 
hanem rádiós és televíziós szakembereket is képeznek.  

A Pulitzer-díjat elıször 1917-ben osztották ki. A 
díjazottak kiválasztása úgy történik, hogy a 
pályázatokat elızetesen szelektálja egy bírálóbizottság, 
a bennmaradtak közül a Tanácsadó Testület 
kiválasztja a legjobbakat, s végül a Columbia Egyetem 
kiadja a díjakat. A kezdeti kategóriák (Pulitzer 
javaslata alapján) a következık voltak: közérdeket 
leginkább szolgáló lap, az év legjobb riporteri 
munkája, a legkiválóbb vezércikk, az amerikai 
életmódot leghívebben ábrázoló regény, a 
legszínvonalasabb drámai alkotás, az USA-ról írt 
legjobb történelmi munka, a legjobb életrajzi mő, ami 
példát mutat a hazafiságról. A Tanácsadó Testület az 
idık során bıvítette a kategóriák listáját. A díj 
jelentısége a II. Világháború óta igazán nagy. A 
testület neve ma már Pulitzer Prize Board, s 21 
kategóriában osztják ki a díjat. (A legkevésbé az 
újságíráshoz köthetı díj a zenemővészeti, melyet 
nagyobb zenemővek komponálásáért ítélnek oda 
tehetséges zeneszerzıknek.)  

Díjat kapott a Ku Klux Klan elleni küzdelméért a 
Columbus Enquirer Sun, a Watergate-botrány 
felderítésében való közremőködéséért a The 
Washington Post, az egyik leghíresebb díjazott 
sajtófotó pedig az, amelyik a Kennedy-gyilkosság 
után történt „Oswald-gyilkosságot” örökítette meg. 
(Csillag 2000/y) 1991-ben oknyomozó munkájáért 
Susan Faludi, magyar származású amerikai újságírónı 
is Pulitzer-díjat kapott. (Farkas Tímea 2008) A 
szépirodalom kitüntetettjei közt van Margaret Mitchell 
Elfújta a szél címő regénye, Hemingway Az öreg 
halász és a tenger címő mőve és John Steinbeck is 
megkapta a Pulitzer-díjat az Érik a gyümölcsért. John 
F. Kennedyt 1957-ben találták érdemesnek a díjra, 
méghozzá jelentıs államférfiakról írt esszékötetéért. A 
drámaírók közül nyertes lett például Tennessee 
Williams A vágy villamosával, illetve Arthur Miller is 
megkapta az elismerést Az ügynök haláláért. (Csillag 
2000/v) 

A Magyar Pulitzer-emlékdíjat egy New 
Orleansban élı magyar üzletember, Fábry Pál 
alapította 1988-ban, hogy a magas színvonalon alkotó 
magyar újságírók is kitüntetésben részesüljenek. 
(Wikipedia 2008/c) Pulitzer-emlékdíjat kapott például 
Baló György tényfeltáró riportjaiért, elemzéseiért, 
Faludy György életmő kategóriában, Farkasházy 
Tivadar szerkesztıi tevékenységéért, Friderikusz 
Sándor szerkesztıi, illetve mősorvezetıi 



SAJTÓTÖRTÉNETI DIÁKKONFERENCIA 2008. DECEMBER 
Koroknyai Kata: Joseph Pulitzer munkássága 

 

 
 

9 

tevékenységéért, Molnár Gál Péter kritika 
kategóriában, Szegı András pedig publicisztika 
kategóriában. Újságírói alkotóközösségként díjazott 
lett például a 168 óra csapata, televíziós 
tevékenységéért Az Este stábját tüntették ki. 
Dokumentumfilmjeiért a Fekete Doboz is elnyerte az 
emlékdíjat. (Wikipedi 2008/d) 

Pulitzer szülıvárosának díját Makó városa és a 
MÚOSZ közösen alapították 2007-ben. Céljuk a 
tehetséges fiatal újságírók támogatása. (Wikipedia 
2008/c) 

Lapjait Pulitzer a fiaira hagyta, de sajnos a World 
nem tudott megbirkózni az új konkurens tabloidokkal 
és a gazdasági világválsággal, s a fiúk végül 
kénytelenek voltak eladni azt a Scripps-Howard 
sajtóláncnak. Utolsó kiadása 1931-ben volt. A Saint 
Louis Post-Dispatch azonban sikeres maradt Joseph 
nevő fia vezetése alatt, s országosan elismert lapnak 
számított. A rádió és a televízió térhódítása idején 
bekapcsolódott a fejlıdésbe: saját rádióállomása, 
késıbb saját tévéstúdiója lett. Pulitzer József (III) 
pedig átvéve a családi örökséget, több rádió-és 
tévéállomást is vásárolt, s az egykori újságkiadót egy 
hatalmas médiatársasággá alakította át. Az 
igazgatótanács 1999-ben eladta a rádió-és 
tévéállomásokat, és végül a Pulitzer-birodalom  ismét 
teljesen az újságírásra koncentrált. Ma több napi-és 
hetilap kiadójaként van jelen az amerikai sajtópiacon. 
(Csillag 2000/z) 

Hivatkozások 
Csillag András (2000) Joseph Pulitzer és az   amerikai 

sajtó, pp a)25-27. b)28. c)11-16. d)28-31. e)19-24  
f)32-38.  g)39-44. h)46-50. i)66. j)51-58. k)62-68.  
l)59-61. m)54. n)68. o)74-79. ö)81-86. p)92-99.  
q)102-104  r)105-107. s)121. t)108-113. u)116-121. 
ü)125-134. x)138-144.  y)173-184.  v)185. z)188-
196. 

Wikipedia (2008)/a  Nellie Bly. Legutóbbi frissítés: 
2008. december 11. URL: 
http://en.wikipedia.org/wiki/Nellie_Bly 

Wikipedia (2008)/b Winifred Bonfils. Legutóbbi 
frissítés: 2008. október 30. URL: 
http://en.wikipedia.org/wiki/Winifred_Bonfils 

Wikipedia (2008)/c Pulitzer-díj. Legutóbbi frissítés: 
2008. október 4. URL: 
http://hu.wikipedia.org/wiki/Pulitzer-d%C3%ADj 

Wikipedia (2008)/d Magyar Joseph Pulitzer-
emlékdíjjal kitüntetett alkotók listája. Legutóbbi 
frissítés: 2008. augusztus 17. URL: 
http://hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_Joseph_Pulit
zer-
eml%C3%A9kd%C3%ADjjal_kit%C3%BCntetett
_alkot%C3%B3k_list%C3%A1ja 

Farkas Tímea (2008) Szüneteltetik az oknyomozó 
újságírást. 168 Óra online. Legutóbbi frissítés: 
2008. június 22. URL: 
http://www.168ora.hu/cikk.php?cikk=21447 

 


