Merre tart a flexó?

Ratkovics Péter · 2017. január 24., 15:56

A flexó az a nyomtatási technológia, melynek fejlődését az utóbbi években a legkevésbé befolyásolta a digitális technológiák robbanásszerű terjedése, illetve az általános nyomdaipari visszaesés. A flexó töretlen fejlődésének motorja a csomagolóipar, ezen belül is a hullámkarton-csomagolások, melyek növekedése általánosságban követi a világgazdaság növekedését, valamint a hajlékonyfalú csomagolások, ahol a flexó sok területen nyert piaci részesedést az egyéb nyomtatási technológiákkal szemben.

A digitális technológiák csupán a címkenyomtatás területén „haraptak bele” jelentősebben a flexópiacba, a karton- és hajlékonyfalú csomagolásoknál a digitális technológia előretörése legfeljebb csak hosszabb távon várható, akkor is inkább marginális szegmensekben. A nagy példányszámú hullámkarton dobozgyártás érintetlen maradt, csupán a display és kifejezetten magas minőségű laminált termékek piacán jelentek meg digitális technológiával gyártott termékek. A flexótechnológia óriási szerencséjére: csomagolni kell! Sőt, a szigorodó minőségi és biztonsági előírások folyamatos fejlesztésre sarkallják a flexóval dolgozó nyomdákat, mind a minőség, mind a gyártás hatékonyságának területén. Iparági kutatások és előrejelzések szerint az átlagos növekedés 2010 óta, várhatóan az évtized végéig mintegy évi 2–2,2% (indexálás nélkül, állandó árfolyamokkal számolva is) az iparág teljes bevételét tekintve, napjainkban eléri a 200 Mrd USD-t és a közel 6000 milliárd nyomatot (A4-es ívre vetítve). Az iparág legfontosabb termékei a hajlékonyfalú és hullámkarton termékek mellett a zsákok és zacskók, a higiéniai/szalvéta nyomtatás, valamint a karton- és címkenyomtatás termékei. A flexó jövőjét a fentiekből láthatóan elsődlegesen a csomagolóipar trendjei határozzák meg. Megfigyelhető az a tendencia, hogy a csomagolások átlagos mérete csökken, igényességük viszont folyamatosan növekszik. A csomagolás a közvetlen marketing egyik leghatékonyabb eszköze, a nagy brandek több és több fogyasztót szeretnének elérni, így a variációk száma nő… folytatás a Magyar Grafika márciusi számában!